It giet oan! Op schaatsbaan Gelders Eiland

Schaatsliefhebbers van het Gelders Eiland kunnen de ijzers slijpen, de lidmaatschapskaart van de lokale ijsverenigingen alvast zoeken en de warme wintermuts uit de mottenballen halen. It giet oan op de ijsbaan aan de Zwarteweg in Tolkamer.

Het was nog even spannend of er voor het einde van dit weekend een acceptabele ijsbaan zou liggen. De gewenste ijsdikte van 7 centimeter is nog steeds niet bereikt. ,,Maar het moet gek lopen willen we de baan zaterdagochtend niet kunnen openen”, zegt Wim Geurts namens IJsvereniging Rijnwaarden.

Hij stapte gisteren even voor 17.00 uur zelf van het ijs. ,,Het is nu 5 tot 6 centimeter. Dat is nog niet genoeg”, concludeerde hij. Volgens Geurts is één of twee nachtjes vorst genoeg om de gewenste dikheid te behalen.

,,Zodra de baan opent, staan er dit weekend een paar honderd mensen op de baan. Die 7 centimeter is echt nodig.”

De club is al vanaf maandag bezig met het volpompen van de ijsbaan aan de Zwarteweg. Dit gebeurt met water uit de naastgelegen recreatieplas De Bijland. ,,Omdat we begonnen te pompen toen het al vroor, is de kans aanwezig dat er wat zwakke plekken zijn. Daarom wachten we tot ook deze voldoende zijn bevroren”, aldus Geurts.

De vuistregel is dat het bij een temperatuur van 5 graden onder het vriespunt zes uur duurt om 1 centimeter ijs te krijgen. Die temperatuur werd afgelopen nacht net niet gehaald. Waardoor schaatsliefhebbers nog een extra dagje geduld moeten hebben.

Geurts hoopt zelf stiekem dat de baan vanmiddag al kan openen, maar beseft dat hij dat niet in eigen hand heeft. ,,Maar zaterdag gaan we gewoon redden. Gelukkig. We kunnen ons hopelijk opmaken voor een mooi weekend schaatsplezier”, zegt hij. ,,Nu snel naar de winkel voor de koek-en-zopie. Dat is natuurlijk ook belangrijk.”

Bron: De Gelderlander 16 december 2022 door Pim Gerritzen.