10 graden Celsius maar ijsmeester Wim geeft niet op: ‘Hebben nog een keer met carnaval geschaatst’

TOLKAMER – Een flutwinter, aldus de weerexperts. Maar die zitten er zo vaak naast, zegt Wim Geurts, ijsmeester van IJsvereniging Rijnwaarden. ,,Ik schrijf 2022 nog niet af. Als de wind uit de goede hoek komt, kan het snel gaan.”

Een graad of 10 is het buiten en dat begin februari, de schaatsmaand bij uitstek. De kans dat er de komende weken nog geschaatst kan worden op natuurijs is niet heel groot, maar Wim Geurts (57) houdt hoop. De geboren Lobithenaar en inwoner van Tolkamer is al meer dan 20 jaar penningmeester van IJsvereniging Rijnwaarden en herinnert zich dat er rond 2010 in de carnavalsvakantie nog werd geschaatst. ,,En daar hoop ik nu natuurlijk ook op.”
Om de ijsbaan aan de Zwarteweg pal naast recreatieplas De Bijland in gebruik te kunnen nemen, zijn flink wat dagen vorst nodig. Om de mensenmassa aan te kunnen is minimaal 7 centimeter ijs nodig.

Vorig jaar werd in het weekend van 12 februari voor het laatst geschaatst in Tolkamer. Penningmeester en ijsmeester Geurts zag hoe tientallen families veel pret hadden, al werd hij soms ook wat zenuwachtig van de boa’s en politieagenten die toezicht hielden. ,,Ik vond het wat overdreven. Er lag een enorme plas want het was kort daarvoor hoogwater geweest. Er was echt ruimte genoeg. Laat de mensen toch schaatsen. Sporten in de buitenlucht is beter dan binnen zitten.”

Geurts geeft aan dat hij in een periode met langdurig strenge vorst niet heel veel op de schaatsen staat. Dan is hij vooral bezig om het anderen naar de zin te maken. Hij zorgt dat er geschaatst kan worden. ,,Maar dat vind ik niet erg. Wel maak ik mij een beetje zorgen over de toekomst. Ik ga dit niet tot mijn 80ste doen natuurlijk, maar er moeten wel opvolgers zijn.”

Kritiek leveren is makkelijk en dat gebeurt ook snel, zo ervaart Geurts. ,,Dan horen we dat de baan al lang open kan. Dat soort dingen. Maar als we om hulp vragen geven ze niet thuis. Dat geldt niet voor iedereen hoor. Wij kunnen als club rekenen op een fijne groep vrijwilligers die bij vorst in ploegendiensten de baan schoonhouden.”

IJsvereniging Rijnwaarden bestaat in november 25 jaar. Trots zijn de leden op de nieuwe ledverlichting die 2020 is geplaatst. De elektrische pomp dateert alweer van 2019. ,,Als penningmeester heb ik de hand niet op de knip gehouden. Alle materialen die nodig zijn om goed te kunnen schaatsen zijn aanwezig. Alleen het weer, daar hebben we geen invloed op”, aldus Geurts.

Afgelopen november trad de voorzitter van ijsvereniging Rijnwaarden af, Eef Booltink. Hij vond het na een jaar of 10 genoeg geweest, zo geeft hij zelf aan. Booltink is opgevolgd door Charlie Ebbink.

Bron De Gelderlander Pim Roelofs 04-02-22, 16:00