Misschien donderdag schaatsen in Tolkamer
TOLKAMER – Het gaat erom spannen of je donderdag kunt schaatsen op de ijsbaan in Tolkamer. Het ijs is nu al 4 centimeter dik. ,,Maar dan moet het niet gaan sneeuwen’’, zegt Eef Booltink, voorzitter van de ijsvereniging Rijnwaarden.

“Sneeuw zorgt voor een deken op het ijs, een isolerende laag”, legt Booltink uit. De sneeuwlaag zorgt ervoor dat het eronder een beetje gaat broeien en dat het ijs nog nauwelijks aangroeit. “Het ijs is nog te doen om de sneeuw eraf te vegen. Dus als het dinsdag gaat sneeuwen, kunnen we schaatsen in Tolkamer vergeten.”

Weersvoorspellingen
Booltink houdt nauwlettend de weersvoorspellingen in de gaten. “Zondag hadden we 2 tot 2,5 centimeter dik ijs. Nu 4 centimeter. We hebben minimaal 6 centimeter nodig. Er staat 40 centimeter water onder het ijs. We willen voorkomen dat iemand hier door het ijs zakt. Want we vergeet niet dat zodra we de poort hier openen, er drie- tot vijfhonderd man op het ijs staat. Het moet dus wel veilig zijn.”

Bron: De Gelderlander – Suzanne Huibers 21-01-2019, 18:13